Waar of niet waar? Feiten over tractiebatterijen

In veel bedrijven is de tractiebatterij niet weg te denken als krachtbron voor de interne transportmiddelen. Als we kijken naar vragen en opmerkingen van klanten, dan merken wij bij Indubatt dat er nog wel wat misopvattingen zijn rondom tractie accu’s. In dit artikel zetten we een paar voorbeelden hiervan voor u op een rij. Is het een feit of slechts een fabel? Lees het hier!

Feit of fabel: alle tractiebatterijen zijn hetzelfde

Fabel! Met stip op één staat de misopvatting dat alle tractiebatterijen gelijk zijn aan elkaar. Dit is zeker niet het geval.

Er zijn diverse soorten tractiebatterijen beschikbaar. Ze verschillen niet alleen in grootte, maar ook in de technologie en samenstelling die erachter zit. Er zijn batterijen die speciaal ontworpen zijn voor zwaar, intensief gebruik, zoals in grote heftrucks of industriële machines. Deze batterijen zijn krachtig en gebouwd voor de lange duur. Anderzijds zijn er tractiebatterijen die beter geschikt zijn voor lichtere toepassingen, zoals in elektrische golfkarretjes of magazijnwagentjes. Ze zijn vaak compacter en hebben een andere energiebalans.

Die verschillen in capaciteit hangen voor een groot deel samen met de technologie die is gebruikt. In de wereld van tractiebatterijen onderscheiden we grofweg twee types: de natte en de droge tractiebatterij. Een natte tractiebatterij is een batterij waar het elektrolyt vloeibaar is. Dit is het geval bij de klassieke lood/zuur tractiebatterijen en ook bij de varianten met zuurcirculatie, die bedoeld zijn voor een zwaardere inzet. Daarentegen is het bij de droge batterij net even anders. Hier is het elektrolyt gelvormig, wat gel wordt genoemd, en een groot voordeel daarvan is dat er geen gasemissie plaatsvindt.

Tractiebatterijen hebben dus niet allemaal dezelfde chemische samenstelling, wat ook effect heeft op bijvoorbeeld de oplaadsnelheid, de totale levensduur en hoe vaak ze zonder problemen ontladen kunnen worden.

Als u op zoek bent naar een tractiebatterij, is het sterk aan te raden dat u goed kijkt naar wat u precies nodig heeft. Een verkeerde keuze kan resulteren in snellere slijtage, hogere kosten op de lange termijn en zelfs verminderde prestaties van uw machines. En dat wilt u natuurlijk vermijden. Advies nodig? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Feit of fabel: tractiebatterijen zijn enorm slecht voor het milieu.

Eerlijkheid gebied te zeggen; deels waar. Veel mensen hebben het idee dat tractiebatterijen, vanwege de chemicaliën die ze bevatten, enorm slechts zijn voor het milieu. Echter zijn fabrikanten van tractiebatterijen zich tegenwoordig zeer bewust van hun ecologische voetafdruk. Zo zijn veel moderne tractiebatterijen zo ontworpen dat ze aan het eind van hun levensduur gerecycled kunnen worden. De hele sector heeft flinke veranderingen doorgemaakt. Denk aan innovaties in productiemethoden die minder afval produceren of die ervoor zorgen dat er minder schadelijke stoffen vrijkomen tijdens het productieproces. Dit heeft de ecologische voetafdruk van batterijproductie en -afval flink verminderd.

Daarnaast zorgt de tractiebatterij en natuurlijk voor dat gebruik van fossiele brandstoffen wordt geëlimineerd. Tractiebatterij zijn al met al een stuk minder slecht voor het milieu dan de meeste mensen denken. De industrie heeft al behoorlijke stappen gezet om verantwoorder en duurzamer te worden en blijft zich hierin ontwikkelen.

Feit of fabel: het duurt erg lang om een tractie accu op te laden

Veel mensen hebben het idee dat tractiebatterijen een eeuwigheid nodig hebben om op te laden, en daarom niet handig zouden zijn voor klussen waarbij u snel weer verder wilt. Maar is dat wel echt zo?

In het verleden hadden sommige tractiebatterijen best een flinke tijd nodig om weer op volle kracht te komen. Maar net als met alles, gaat ook de technologie rondom batterijen met de tijd mee. Tegenwoordig hebben we batterijladers die specifiek ontworpen zijn om deze batterijen een stuk vlotter en efficiënter van energie te voorzien.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat u nog altijd wel rekening moet houden met een gemiddelde laadtijd van ongeveer 8 uur. Wilt u echt snel weer door kunnen werken? Dan is daar een eenvoudige oplossing voor! Met een reserve tractiebatterij bespaart u zelfs tijd vergeleken met alternatieven. De accu wisselt u dan simpelweg om wanneer deze leeg is. De reserveaccu laadt op, terwijl u weer verder werkt. Zeker met een automatisch vulsysteem, wordt het verwisselen van de accu dan een fluitje van een cent.

Goed onderhoud speelt ook een rol. Wanneer u uw tractiebatterijen goed onderhoud en op tijd service laat plegen, kunnen tractiebatterijen effectiever opladen. Met de juiste opladers en onderhoudspraktijken kunnen tractiebatterijen efficiënt worden opgeladen, waardoor ze geschikt zijn voor een breed scala aan industriële toepassingen.

Feit of fabel: een tractiebatterij is duurder dan een verbrandingsmotor

“Tractiebatterijen zijn zo duur, zeker als ik ze vergelijk met bijvoorbeeld brandstofcellen of traditionele verbrandingsmotoren.” Dat horen we wel vaker. Maar is dat ook echt zo? Nee is het antwoord!

Bij de aanschaf lijken tractiebatterijen inderdaad een prijzige optie, vooral als u ze naast de initiële kosten van een brandstofcel of een dieselgenerator zet. Maar… de aanschafkosten zijn niet de totale kosten. Onderhoudskosten en de levensduur van het product zijn in dit geval belangrijk om mee te nemen in de overweging.

Tractiebatterijen zijn stevig, betrouwbaar en gaan erg lang mee, mits goed onderhoud. Waar een brandstofcel of een verbrandingsmotor regelmatig onderhoud nodig heeft en gevoelig kan zijn voor prijsschommelingen van brandstof, daar blijven de kosten van een tractiebatterij over de jaren heen vaak vrij stabiel.

Is uw tractiebatterij uiteindelijk aan vervanging toe? Dan krijgt u vaak nog een bedrag terug bij inlevering van uw tractiebatterij. Neem gerust contact met ons op als u hier meer over wilt weten.

Op de langere termijn is een tractiebatterij dus zeker niet duurder.

Feit of fabel: tussenladen van tractiebatterij brengt schade toe

Onder tussenladen verstaan we het laden van een tractiebatterij zonder dat er aansluitend een nalading volgt. Een tussenlading gebeurt vaak tijdens een pauze of als het even wat minder druk is. Maar bij een tractiebatterij is het niet goed om deze tussenladingen te geven. Als u de tractiebatterij, die nog voor de helft is opgeladen, tijdens een pauze gaat opladen, dan wordt de levensduur van de batterij beperkt. De kans op schade is erg groot.

Door de tractiebatterij uit te rusten met een Trak Air en airmix lader is dat probleem geëlimineerd. Een tractiebatterij met trak air systeem en airmix lader kan wél tussentijds worden opgeladen. Erg handig, gezien we in de praktijk zien dat medewerkers uit onwetendheid of laksheid een tractie accu vaak tóch tussentijds laden. Door de batterij van deze technologie te voorzien is deze foutgevoeligheid er dus uit en kunt u het laadproces met een gerust gevoel aan uw collega’s overlaten.

Advies nodig over tractiebatterijen?

Hopelijk heeft dit artikel wat meer inzicht gegeven rondom veel gemaakte misopvattingen over tractiebatterijen. Wilt u weten welke tractiebatterij het beste aansluit bij de capaciteit die u nodig heeft? Heeft u interesse in nieuwe tractie accu’s, gebruikte tractiebatterijen of wilt u tractiebatterijen huren voor een extra boost in capaciteit tijdens de drukke maanden? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Indubatt heeft betrouwbare tractiebatterijen voor alle gangbare merken intern transport. We helpen u graag!

Ook bent u van harte welkom om een kijkje te nemen in ons Energiecentrum, De Beverspijken 33 in Den Bosch (industrieterrein De Vutter). Hier laten we u zien wat de mogelijkheden zijn op het gebied van batterijen, laders, veiligheid en toebehoren.

De koffie staat klaar. Zien we u snel? – Indubatt, úw schakel in capaciteit